Co to jest Integracja Sensoryczna?
Wszystkie informacje jakie każdy człowiek odbiera ze świata zewnętrznego docierają do niego poprzez zmysły. Układ nerwowy każdego z nas reaguje na bodźce płynące ze zmysłu: wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku oraz równowagi i następnie tak je interpretuje i przetwarza, aby mogły być wykorzystane we właściwym i efektywnym działaniu. W każdym momencie życia do naszego mózgu dociera niezliczona ilość informacji z naszych zmysłów, zaburzenie któregokolwiek ze zmysłów wywołuje nieodpowiednie reakcje na sytuacje, w których się znajdujemy. Zakłócenia w dopływie bodźców, ich brak lub niedobór, zaburzają cały proces integracji zmysłowej i mogą prowadzić do zaburzeń w zakresie integracji sensorycznej.
Co może wskazywać na zaburzenia procesów Integracji Sensorycznej?
- nadruchliwość, nadpobudliwość
- poziom aktywności dziecka jest niepokojąco wysoki lub niski
- obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe
- problemy z utrzymaniem równowagi
- obniżony próg bólu
- trudności w koncentracji uwagi
- nadmierna lub obniżona wrażliwość na dotyk, dźwięk, bodźce wzrokowe
- obniżony poziom koordynacji ruchowej, niezdarność ruchowa, lęk przed wysokością, upadkiem
- unikanie aktywności ruchowej na placu zabaw, wspinanie, huśtanie, karuzela
- choroba lokomocyjna
- trudności w nabywaniu nowych umiejętności: jazda na rowerze, łapanie i kopanie piłki
- trudności z samodzielnym ubieraniem się, myciem, czesaniem, zapinaniem guzików
- unikanie aktywności plastycznych: rysowanie, lepienie, wycinanie
- problemy z nauką pisania i czytania
- trudności z samodzielnym i prawidłowym piciem, żuciem i połykaniem
- impulsywność, dziecko często traci samokontrolę i ma trudności z uspokojeniem się
- dziecko jest ruchowo mniej sprawne niż rówieśnicy
- opóźniony rozwój mowy, mowa niewyraźna, ograniczony zasób słów